Lokakuun kuulumiset

22.11.2018

Rankan mutta menestyksekkään kauden FS018 jälkeen oli lokakuussa aika polkaista uusi kausi käyntiin uudella innolla.

Kausi aloitettiin rekrytoimalla uusia tiimiläisiä vanhojen valmistuneiden, tai uusien tuulien mukaan lähteneiden tilalle. Tälle kaudelle tiimin vahvistukseksi rekrytoitiin n. 30 henkeä eri koulutusaloilta. Ensimmäiseksi heidät jaettiin omien mieltymysten mukaisesti osa-alueisiin, joita ovat aero, alusta, business, moottori, runko sekä sähkö.

Uusille tiimiläisille järjestettiin turvallisuuskoulutus kulkulupia varten. Luvat takaavat tiimiläisille pääsyn tiloihin, joissa formulaa kasataan ja tiimiä pyöritetään.

Vanhojen ja jatkavien sponsoreiden kiitosilta järjestettiin 23.10. Kyseisenä iltana päästiin paikalle saapuneiden sponsorien, edelliskauden tiimiläisten sekä nykyisen kauden johdon kesken vaihtamaan mukavasti kuulumisia ja ajatuksia tulevasta kaudesta.


Tiimi osallistui myös Tampereen korkeakouluissa järjestettyyn hyvinvointiviikkoon viikolla 44 järjestämällä aktiviteetin tiimin tapaan. Tiistaina 30.10. kaikki halukkaat pääsivät siis pelaamaan mölkkyä formulan eri osilla.

Mölkkynä käytettiin rengasta, jonka laajempi pinta-ala helpotti osumista.

Aerosta Kevin, Markus ja Hans kävivät 2.11.2018 Sponsorimme CSI:n luona. He raportoivat käynnistänsä näin:

"Kävimme CSI:llä injektoimassa siipiprofiilien kuituja, valmistavia töitä olimme tehneet jo koululla. Valmistusprosessi eteni näin: Ensin muotteihin laitettiin irroitusaineet, jonka jälkeen kuidut aseteltiin paikoilleen, irroituskankaat ja muovisäkit aseteltiin näiden päälle. Lopuksi testattiin pakkauksen tiiviys. Ongelmia aiheutti kaltoin kohdeltu muovisäkki, jossa oli liiaksi reikiä. Reikien vuoksi 2/3 muoteista vuotivat paljon, joten jatkossa muovin säilytykseen tulee kiinnittää enemmän huomiota, jotta vältettäisiin vastaavat ongelmat tulevaisuudessa."

CSI:lle suuret kiitokset vierailusta ja yhteistyöstä!

Osa-alueetkin aloittelivat hommiansa ahkerasti kuukauden aikana.

Aeron puolella kausi aloiteltiin uusien tiiminjäsenten koulutuksella, mm. Vaultin käyttöön. Uudet tulokkaat perehdytettiin tiimin toimintaan ja Aeron osa-alueen tämän vuoden tavoitteisiin. Aeron tehtävät on jaettu pieniin kokonaisuuksiin ja jokaiselle kokonaisuudelle on määritelty vastaava. Suunnittelut on jo aloitettu ja siipien liimaus jigi on piirretty.


Myös bisneksen puolella on aloitettu uuden kauden työstäminen. Taloushallinnon porukka on päässyt hyvin vauhtiin ja mm. tilikartat ovat valmiit. Some/media on jakanut eri kanavien vastuut jäsenilleen ja eri mediakanavien käyttö on aloiteltu tälle kaudelle. Sponsoreiden osalta vanhojen kiittäminen ja uusien sopimuksien tekeminen on työn alla. Bisnestiimi on myös aloittanut työstämään uutta toimivampaa järjestystä tiimin tiloihin inventaarion merkeissä.


Alustaporukalla on suunnittelu kovassa vauhdissa. Uusille jäsenille on opetettu Vault:in ja Inventor:in käyttöä sekä samalla painotettu suunnittelun tärkeyttä. Siinä ohella ollaan perehdytty ajoneuvosuunnittelun perusperiaatteisiin ja materiaalivalintoihin liittyviin juttuihin! Työnjakoa on kovasti delegoitu niin uusille kuin vanhoillekin. Tällä hetkellä 3D-mallintamisessa ollaan saatu alustan pisteet suunniteltua sekä joitain komponentteja mallinnettua. Nyt hommailu jatkuu tästä eteenpäin suunnittelun parissa, koska hyvä alusta takaa massiivisen voittoprosentin!!! Alustan osa-alueessa on tapahtunut paljon muutoksia edelliskausiin verrattaessa ja se näkyykin suoranaisesti suunnittelun määrässä. Töitä riittää paljon ihan joka ukolle, jotta tälle kaudella auton alusta olisi huomattavasti parempi.


Moottoritiimiin saatiin lokakuussa kolme uutta jäsentä, joita on viimeviikkojen ajan perehdytetty tiimin sekä auton toimintaan ja aikaisempiin suunnitteluratkaisuihin. Myöskin uuden auton suunnittelu on laitettu alulle jakamalla kaikille suunnittelutehtäviä. Ensimmäiset suunnittelutehtävät -takahammasratas ja polttoainetankki- ovat jo valmistuneet. Polttoainetankin kokoa optimoitiin viimekauden mittausten perusteella pienemmäksi. Suunnittelujen lisäksi on tehty mm. jäähdytysjärjestelmän optimoimiseksi erilaisten jäähdyttimien vertailutesti. Testaamisen avulla haetaan riittävän tehokasta ja mahdollisimman kevyttä jäähdytintä tulevan kauden autoon.

Moottorin 3D-malli on saatu valmiiksi ja siirrettyä mallinnusohjelmaan. Sen myötä moottorin kiinnikkeiden suunnittelu on päässyt vauhtiin. Lisäksi imusarjan ja pakoputken suunnittelut ovat lähteneet käyntiin. Myöskin ensimmäiset osahankinnat uutta autoa varten on tehty. Nykyistä moottoria vastaava moottori tarvittavine varaosineen on tilattu.


Rungon osa-alueessa on koettu muutoksen tuulia uusien sääntömuutosten johdosta. Runkoputkien koko rajoitettiin siten, etteivät menneen kauden runkoputket täytä vaadittuja dimensioita. Rungon ulkomuoto pysyy suhteellisen identtisenä edelliskauteen verrattuna, mutta ominaisuudet rungolla muuttuvat hieman uuden putkikoon johdosta. Painon ei haluttaisi lisääntyvän rungossa, mutta se jää nähtäväksi mikä on rungon loppupaino uusien sääntöjen määräämien säännösten puitteissa. Perälevyn kiinnityspisteitä iteroidaan ja samalla perälevy kokee parannuksia. Rungon värityksestä nyrkkeiltiin ja väännettiin vain kättä mutta sininen on sininen ja sitä ei vaihdeta. Rungon muotoon vaikuttaa pienesti myös alustan massiiviset muutokset.


Lokakuussa sähkö sai kuusi uutta jäsentä, joiden kanssa alettiin syysloman jälkeen tutkimaan parannuksia ja muutoksia 2019 vuoden auton sähköjärjestelmään. Uusien mukana tuli muutamia hyviä ideoita kuten e-paper näytön kokeilu ratin hitaasti muuttuville tiedoille. Myös Can-väylän häiriönkeston parantaminen on asialistalla ja sen yhtenä osana on kysytty tarjous laajemmasta Maxxecu Pro -moottorinohjauksesta. Säännöt vuodelle 2019 sisälsivät monta muutosta sähköjärjestelmään etenkin vikasuojapiirien osalta, joten oli aloitettava uusien suojapiirien suunnittelu sähkökaasulle.

Myös viime vuonna TT-Speedin, Hellermann-Tytonin, Farnell Element14 ja Lemon avustuksella rakennettuun johtosarjaan joudutaan tekemään muutoksia, mutta ne päätettiin tehdä laajentamalla ja muuttamalla nykyistä laadukasta ja kestävää johtosarjaa. Näin saamme käytettyä tehokkaammin budjettiamme suuntaamalla sitä varaosien ja työkalujen hankintoihin sekä mittariston ja vaihteenvaihdon luotettavuuden kehittämiseen.

Lokakuu oli verrattain hiljaista auton suunnittelun kannalta koska uusien jäsenten perehdyttämiseen panostettiin aikaa. Tiedon siirtäminen uusille jäsenille ja täten vuosien kehitystyön hyödyntäminen on Formula Student tiimeille haastavaa.