Esittelyssä: Aerodynamiikka- ja kuitutiimi

15.03.2018

Rasmus Silander

Kuka olet?

Olen Rasmus Silander ja toimin Aerodynamiikka ja Kuitu -osa-aluevastaavana.

Mitä opiskelet?

Opiskelen TAMK:issa kolmatta vuotta konetekniikkaa ja suuntaudun lentokonetekniikkaan.

Miten päädyit mukaan Formula Student -projektiin?

Rasmus: Kaverini suositteli tiimiä ja aerodynamiikka sekä komposiittiosien valmistus kiinnosti minua. 

Muu tiimi: 

"Tiesin tiimistä jo ennen koulun alkua ja ensimmäiset esittelyt tekivät selväksi, että haluan osallistua toimintaan."

"Suunnittelu ja käytännönläheiset tekemiset vetivät puoleensa."

"Kaverini suositteli tiimiä."

"Minua kiinnosti projekti ja lisäksi minulla oli jo hieman taustaa aiheesta."

Mitä olet saanut irti tiimissä toimimisesta?

Rasmus: Olen oppinut asioita joita ei kursseilla opeteta, kuten aerodynamiikkaa ja komposiittien valmistusta. Lisäksi tiimissä pääsee verkostoitumaan paremmin. 

Muu tiimi:

"Todella paljon komposiitti osaamista ja vahingossa/pakosta aerodynamiikka oppia. Harjoittelua suunnittelusta ja nimenomaan sellaista suunnittelua, että osa tarvitsee todella valmistaa. Tämä on mielestäni yksi merkittävimpiä asioita projektissa, sillä koulu tarjoaa todella vähän tämän tapaista koulutusta (autopuoli). Työpaikka löytyi myös aika pitkälti projektin ansiosta."

"Olen oppinut projektityöskentelyä."

"Osana tiimiä pääsee kokemaan tuotteen elinkaaren alusta loppuun."

Mitkä ovat osa-alueen päätehtävät?

Tehtävämme on parantaa auton aerodynamiikkaa, eli pienentää sen vastusta ja tuottaa negatiivista nostovoimaa.

Kuitupuolella valmistamme komposiittiosia pääsääntöisesti hiilikuidusta. Valmistamiamme osia ovat muun muassa katteet, siivet, sivuponttonit, ratti ja tuliseinä.

Kauden kulku osa-alueen näkökulmasta:

Kausi alkaa syksyllä aikaisemman kauden auton testidataan ja käyttökokemuksiin perehtymällä. Kelien salliessa pyritään vielä tekemään viimeiset testit, joiden perusteella päätetään seuraavan kauden kehityskohteet. Kehityksessä käytämme apuna auton 3D-mallia ja simulointia etsiessämme parempia aerodynaamisia ratkaisuita autoon.

Kuitupuolella pyrimme parantamaan valmistusmenetelmiämme ja löytämään kevyempiä ratkaisuja osien rakenteissa.

Miksi valita aerodynamiikka- ja kuitutiimi?

Tällä osa-alueella pääsee konkreettisesti tekemään asioita joihin ei ihan joka päivä törmää. Aerotiimissä pääsee myös oppimaan ajoneuvon aerodynamiikkaa, jota ei muuten koulussa opeteta.

Aerodynamiikka- ja kuitutiimissä ovat mukana Arttu Vihavainen (ajoneuvotekniikka), Waltteri Koskinen (ajoneuvotekniikka), Lauri Valtonen (ajoneuvotekniikka), Tomi Kerttula (konetekniikka) ja Markus Töppärä (talotekniikka).